نمایش خبر

کاهش قیمت دلار با آزادی سازی منابع مالی بلوکه شده ایران
 

کاهش قیمت دلار با آزادی سازی منابع مالی بلوکه شده ایران

واریز پول های بلوکه شده به حساب بانک های ایرانی در قطر، افزایش تحرکات دیپلماتیک کشور با سفر رئیس جمهور به نیویورک و افزایش قیمت جهانی نفت مسیر کاهش نرخ دلار در بازار فراهم کرده است.
ﺳﻪشنبه، 28 شهریور 1402 | Article Rating

به گزارش پایگاه خبری توانگر نیوز، کارشناسان اقتصادی معتقدند که با واریز پول های بلوکه شده به حساب بانک های ایرانی در قطر، بازیگران ارزی هم در لاک احتیاط فرو رفته‌اند و بی‌محابا دست به معامله نمی‌زنند. از طرفی هم بازار به سفر رئیس جمهور به نیویورک و نتایج این سفر هم چشم دوخته است. 

کاهش قیمت دلار در بازار سبب شده است که خریداران ارز از خریدهای خود عقب نشینی کنند و پیش‌بینی می شود با توجه به دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی آزاد شده و دست برتر بازارساز قیمت دلار کاهش شدیدتری را تجربه کند.

از طرفی با افزایش تحرکات دیپلماتیک کشور، معامله گران ارز منتظر هستند تا اخبار مربوط به سفر رئیس جمهور به نیویورک را به خوبی ارزیابی و تصمیم گیری کنند.

مورد بعدی هم که باعث افت دلار در این روزها شده، افزایش قیمت جهانی نفت است. پیش‌بینی نفت صد دلاری بر سر زبان‌ها افتاده است. اتفاقی که در صورت تحقق چشم‌انداز درآمد‌های ارزی ایران را افزایش می‌دهد و باعث افزایش قدرت بازارساز برای کنترل دلار خواهد شد.

به همین دلیل، معامله‌گران از موقعیت خرید خود در شرایطی که ریسک‌های دیگری نیز برای خریداران وجود دارد، عقب‌نشینی کردند و قیمت دلار در آخرین هفته تابستان کاهش یافت.

روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که براساس آن حساب بانک ها ایرانی فعال شده و 5 میلیارد و 576 میلیون و 492 هزار یورو به حساب 6 بانک ایرانی نزد دو بانک الاهلی و الدخان واریز شده است.

به نظر می رسد همین خبر باعث کاهش نرخ ارز در معاملات روز گذشته شده است. این منابع به صورت اسکناس به داخل منتقل نمی‌شود و در حساب‌های بانک‌های ایرانی برای استفاده در پرداخت‌های بین المللی خواهد بود. البته به دلیل ماهیت یورویی حساب‌ها، این منابع از کیفیت بالایی برخودار است و می‌تواند دست بانک مرکزی در تامین نیازها را از گذشته بازتر کند.

برخی  از کارشناسان ارزی معتقدند با کاهش نرخ ارز در بازار هرات و سلیمانیه و افت قیمت دلار در این بازارها به حمایت های 48 هزار و 700 تومان، قیمت دلار در تهران نیز روند کاهشی خواهد داشت.

از طرفی بررسی‌های به عمل آمده نشان می دهد که قیمت سکه امامی نیز در معاملات این روزها کاهشی بوده و وارد کانال 27 میلیونی شده  و در این شرایط  در معاملات پشت‌خطی هم کمتر کسی نسبت به خرید سکه اقدام می کند.

تحلیل‌گران بازار سکه معتقدند در حال حاضر قیمت سکه در محدوده  ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است هرچند که ارزش ذاتی سکه ۲۲ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان است و با قیمت نقدی ۵ میلیون و 600 هزار تومان فاصله دارد.

 

از طرفی  قیمت هر اسکناس دلار امروز (سه‌شنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۲) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در مقایسه با روز گذشته ۶۶ تومان کاهش یافت.

برپایه داد و ستد بازار مبادله ارز و طلای ایران، امروز قیمت هر اسکناس دلار به ۴۱ هزار و ۲۱۳ تومان رسید و حواله دلار به ۳۷ هزار و ۴۶۷ تومان کاهش یافت.

همچنین بهای هر اسکناس یورو ۴۴ هزار و ۷۹ تومان و بهای حواله یورو ۴۰ هزار و ۷۲ تومان، هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۲۲۲ تومان و هر حواله درهم ۱۰ هزار و ۲۰۲ تومان کشف شد.

تصاویر
  • کاهش قیمت دلار با آزادی سازی منابع مالی بلوکه شده ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
فایل های پیوست
راه های ارتباطی

آدرس: تهران، خیابان جمهوری، بین گلشن و جمالزاده، نبش خیابان یاسری، طبقه اول، واحد 1

  • بازگشت به بالا