نمایش خبر

در بانکداری هوشمند تامین امنیت داده ها و آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است
 

در بانکداری هوشمند تامین امنیت داده ها و آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است

در نشست تخصصی امنیت در بانکداری هوشمند با اشاره به نیاز کشور به تربیت نیروی متخصص برای حوزه امنیت سایبری تاکید شد که آموزش و امنیت داده لازمه امنیت در بانکداری هوشمند است.
ﺳﻪشنبه، 30 آبان 1402 | Article Rating

به گزارش توانگر نیوز از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، نشست تخصصی «امنیت هوش مصنوعی و چالش های پیش رو در بانکداری هوشمند» عصر دوشنبه با حضور امین مهاجر مدیر ارشد امنیت اطلاعات بانک مرکزی، محمدحسین متذکر رییس اداره مبارزه با جرایم رایانه ای پلیس فتا، حسین قرایی مدیرعامل شرکت امن الکترونیک کاشف و محمد حسام تدین معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امین مهاجر ارایه ای درباره امنیت سایبری و نیروی انسانی در بانکداری هوشمند داشت و به تفصیل درباره چالش های این حوزه صحبت کرد.

حسین قرایی مدیرعامل شرکت امن الکترونیک کاشف هم در سخنانی گفت: وقتی می خواهیم یک احراز هویت داشته باشیم یا امضای دیجیتالی، باید حتما تنظیم گر داشته باشیم.

وی افزود: ما هرکاری کنیم، نتیجه سواستفاده از آن را پلیس در ابتدا متوجه خواهد شد زیرا مرجع تشخیص جرم پلیس است، نه بانک ها.

قرایی اظهار داشت: وقتی وارد بانکداری هوشمند می شویم، ابتدا نیازمند داده هستیم تا بتوانیم سناریوهای تشخیص داشته باشیم. مهمترین موضوع نیز در این مورد، امنیت داده است. این در حالی است که بیشتر دیتاسنترهای کشور آسیب پذیر است لذا ما باید درباره امنیت داده ها تدابیر مناسبی اتخاذ کنیم.

مدیرعامل شرکت امن الکترونیک کاشف تصریح کرد: باید در بحث بانکداری هوشمند متوجه زنجیره ارزش آن هم باشیم لذا نیاز به آموزش کامل دارم تا بتوانم قادر به تشخیص و پیشگیری و بحث های مشابه شویم.

معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: آمریکا، انگلیس و هنگ کنگ که هاب مالی دنیا هستند بارها تحت حملات سایبری قرار گرفته اند و هزینه خسارات ناشی از حملات سایبری به بیش از یک هزار میلیارد دلار رسیده است.

محمدحسام تدین افزود: براساس مطالعات صورت گرفته، سرمایه گذاری در کسب و کارهای دیجیتال بر امنیت سایبری در دنیا پیشی گرفته و این موضوع باعث ایجاد چالش های بسیاری شده است.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۲۲ شکاف بین نیروی متخصص در حوزه امنیت سایبری با حوزه کسب و کارهای دیجیتالی افزایش یافته و به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است و دلیلش این است که در کشورهای پیشرفته دستمزدهای بهتری به کارشناسان امنیت سایبری پرداخت می شود به طوری که این امر باعث ایجاد شکاف بزرگتر در کشورهای دیگر از جمله ایران و حتی چین شده است.

معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: سرمایه گذاری بر روی حوزه امنیت سایبری ابری و هوشمندسازی افزایش یافته است. این در حالی است که ما در ایران حتی آمار درستی درباره تعداد کارشناسان و متخصصان امنیت سایبری نداریم.

تدین همچنین خواستار طراحی رشته های دانشگاهی مورد نیاز کشور و کسب و کارها در زمینه امنیت سایبری شد.

۱۲ هزار سرقت اینترنتی در هشت ماهه نخست ۱۴۰۲

محمدحسین متذکر رییس اداره مبارزه با جرایم رایانه ای پلیس فتا نیز در سخنانی اظهار داشت: در هشت ماه نخست امسال بیش از ۱۲ هزار مالباخته به پلیس فتا مراجعه کردند که دچار سرقت اینترنتی شده بودند لذا تامین امنیت در بانکداری هوشمند بسیار مهم است به طوری که این امر تعامل پلیس با دستگاه های دیگر را چند برابر کرده است.

وی افزود: استراتژی امنیت سایبری باید بر مبنای آموزش از سنین پایین باشد زیرا کودکان از سنین بسیار پایین به ابزارهای پرداخت دسترسی دارند.

متذکر اظهار داشت: براساس قانون نگهداری دیتای هر موضوعی باید ۶ ماه باشد اما ما توصیه می کنیم که مدت زمان این نگهداری بیشتر باشد. در بانکداری الکترونیک به شماره کارت و رمز دوم پویا اکتفا می کنیم در حالی که ۱۲ هزار سرقت اینترنتی امسال، نشان می دهد اطلاعات این افراد افشا شده است.

رییس اداره مبارزه با جرایم رایانه ای پلیس فتا با اشاره به تلاش برخی از کسب و کارها برای عدم افشای اطلاعات خود گفت: برخی کسب و کارها اقدام به پرداخت حق السکوت می کنند و اقدام ضربتی برای آنها مهم نبوده است. شاهد هستیم که اطلاعات اشخاص در اینترنت به فروش می رسد و این در حالی است که پلیس فتا در کنار تمامی افراد و کسب و کارها قرار دارد.

محمدحسین متذکر در ادامه اظهار داشت: ما امروز دانشگاه جامع علمی-کاربردی داریم که امکانات خوبی برای تربیت نیروی ماهر دارد اما تاکنون سازمان امور نظام صنفی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز خود به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراجعه ای نداشته است.

وی ادامه داد: امروز دسترسی خوبی به کلان داده ها داریم ولی متولی برای دسته بندی آن و استفاده از آنها نداریم.

تصاویر
  • در بانکداری هوشمند تامین امنیت داده ها و آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
راه های ارتباطی

آدرس: تهران، خیابان جمهوری، بین گلشن و جمالزاده، نبش خیابان یاسری، طبقه اول، واحد 1

  • بازگشت به بالا