نمایش خبر

بانک تعاون و رسالت حمایت از تعاونی های تولیدی و مصرف
 

بانک تعاون و رسالت حمایت از تعاونی های تولیدی و مصرف

بانک توسعه تعاون با راه‌اندازی طرح رونق تعاون، در عرصه حمایت، گسترش و تقویت بخش تعاون و تعاون‌گران در تلاش است و اجرایی شدن این طرح، این بانک در نظر دارد جامعه هدف خود شامل شرکت‌ها و تعاونی‌های تولید و مصرف و سایر تعاونی‌ها را در قالب سه گروه فعال از طریق پرداخت تسهیلات اعتباری تحت پوشش چتر حمایتی خود قرار دهد.
دوشنبه، 22 آبان 1402 | Article Rating

به گزارش پایگاه خبری توانگر نیوز ، براساس طرح رونق، تعاونی‌های تولید متناسب با گردش مالی حساب‌های خود نزد بانک توسعه تعاون، قادر خواهند بود از تسهیلاتی با نرخ ۱۵ الی ۲۰ درصد بهره‌مند شوند. در این شرایط اعطای تسهیلات به تعاونی‌هایی در اولویت قرار خواهد گرفت که حساب‌های ارزان قیمت غیرقرض‌الحسنه‌ای با نرخ سود ۰/۰۱ درصد فعال نزد بانک توسعه تعاون داشته باشند.
نسبت تسهیلات به سپرده‌گذاری تعاونی‌ها در این شرایط با مدت بازپرداخت ۱۲ ماهه به این ترتیب خواهد بود که چنانچه مدت زمان سه ماه به عنوان حداقل مدت ایجاد میانگین در نظر گرفته شود، به نسبت نرخ سود ۲۰ درصدی، ۵۷ درصد و با نرخ سود ۱۸ درصدی، ۴۰ درصد و با نرخ سود ۱۵، درصدی ۳۰ درصد ضریب برابری تسهیلات دریافتی در نظر گرفته خواهد شد.
براساس ارزیابی شرایط تورمی بازارهای مالی کشور این چتر حمایتی و اعطای تسهیلات در قالب تعاونی‌های تولیدی می‌تواند رونق و فعالیت نسبی برای دریافت‌کنندگان این نوع تسهیلات به‌دنبال داشته باشد.

تسهیلات ویژه تعاونی‌های غیرتولیدی (مصرفی و سایر تعاونی‌ها)

براساس نوع تسهیلات اعطایی به این دسته از تعاونی‌ها، مدت زمان بازپرداخت ۱۲ ماه در نظر گرفته شده است که متقاضیان قادر خواهند بود برحسب گردش مالی ایجاد شده، با نرخ‌های سود ۱۸ درصد و ۲۰ درصد از این تسهیلات بهره‌مند گردند.
متقاضیان می‌توانند براساس نیاز و توانایی مالی، تسهیلات را در یکی از قالب‌های عقود مشارکتی (مضاربه) یا مبادله‌ای (مرابحه) دریافت کنند که در صورت انتخاب قالب مبادله‌ای، بازپرداخت تسهیلات بصورت ماهیانه خواهد بود. چنانچه متقاضیان از قالب مرابحه برای دریافت تسهیلات استفاده نمایند، با محاسبه بازپرداخت ۱۲ ماهه و نرخ سود ۲۰ درصد، ضریب برابری تسهیلات ۵۰ درصد و در صورت انتخاب نرخ سود ۱۸ درصدی، ضریب برابری تسهیلات ۳۸ درصد محاسبه خواهد شد.

علاوه بر این برای آن دسته از تعاونی‌های فعال در بخش بازرگانی امکان اعطای تسهیلات حمایتی در قالب عقد مضاربه (بازپرداخت یکجا در تاریخ سررسید) نیز فراهم است. بر این اساس برای مدت بازپرداخت ۶ ماهه و نرخ سود ۲۰ درصد، ضریب برابری ۴۷ درصد و برای نرخ سود ۱۸ درصدی، ضریب برابری ۳۶ درصدی محاسبه و فراهم شده است. چنانچه مدت بازپرداخت ۹ ماهه توسط تعاونی در بخش بازرگانی انتخاب شود، در شرایط نرخ سود ۲۰ درصدی، ضریب برابری تسهیلات ۳۰ درصدی و در شرایط نرخ سود ۱۸ درصدی، ضریب برابری تسهیلات ۲۴ درصد خواهد بود.

لازم به ذکر است که حداقل مدت ایجاد میانگین برای تسهیلات ویژه تعاونی‌های غیرتولیدی ۳ ماه در نظر گرفته شده است.

تسهیلات ویژه اعضای تعاونی‌های تولید و مصرف

از جمله اهداف مهم طرح رونق تعاون، افزایش قدرت خرید اعضا و مشتریان تعاونی‌های تولید و مصرف است.  براین اساس تعاونی‌ها قادر خواهند بود متناسب با گردش مالی نزد بانک توسعه تعاون اعضا و مشتریان خود را جهت دریافت کارت اعتباری خرید کالا و خدمات از تعاونی یا مراکز مورد تایید تعاونی به بانک توسعه تعاون معرفی نمایند.

نرخ سود این دسته از تسهیلات ۲۲ درصد و دوره بازپرداخت به انتخاب مشتریان از ۱۲ الی ۴۸ ماه خواهد بود. در این شرایط به ازای ۱۲ ماه بازپرداخت، ضریب برابری تسهیلات ۹۰ درصد، به ازای ۲۴ ماه ۵۰ درصد، به ازای ۳۶ ماه ۴۰ درصد و به ازای ۴۸ ماه، ضریب برابری تسهیلات ۳۰ درصد خواهد بود.

چنانچه ملاحظه می‌شود در شرایط تورم اقتصادی و رکود فعالیت بنگاه‌ها و تعاونی‌های کوچک، تسهیلات در نظر گرفته شده در طرح رونق تعاون و ضرایب برابری تسهیلات به ازای ماه‌های بازپرداخت می‌تواند شرایط مناسبی فراهم نماید که این دسته از بنگاهها، تعاونی‌ها و یا اعضای آنها قادر باشند با حداقل سپرده‌گذاری نزد بانک توسعه تعاون، تسهیلات قابل توجه و مشکل‌گشایی از بانک دریافت کنند.

برای حرکت به سمت اقتصاد پویا و رونق‌گیری اقتصادی باید اعضای کوچک ولی تاثیرگذار پازل اقتصادی را که همانا تعاونی‌ها و بنگاههای کوچک و نیمه متوسط هستند، به عنوان جامعه هدف در نظر گرفت و چتر حمایتی را بر سر آنها گسترد زیرا که مسیر رونق، فعالیت و پویایی از باریکه راه‌های تعاونی‌ها و بنگاههای کوچک ولی زودبازده می‌گذرد.

تصاویر
  • بانک تعاون و رسالت حمایت از تعاونی های تولیدی و مصرف
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
راه های ارتباطی

آدرس: تهران، خیابان جمهوری، بین گلشن و جمالزاده، نبش خیابان یاسری، طبقه اول، واحد 1

  • بازگشت به بالا